كتاب ذخیره خوارزمشاهی را به ثبت جهانی می رسانیم
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'محمدرضا مخبر دزفولی' در مراسم رونمایی از كتاب 'ذخیره خوارزمشاهی' اظهار داشت: تلاش داریم تا این كتاب كه اكنون به ثبت ملی رسیده است را در فهرست جهانی نیز به ثبت برسانیم.

وی افزود: سید اسماعیل جرجانی نویسنده كتاب ذخیره خرمشاهی اولین دانشمند علوم پزشكی است كه كتاب مرجع علمی را به زبان فارسی نوشته است.

مخبردزفولی ادامه داد: تاریخ شناسان بسیاری در مورد تمدن اسلامی اظهار نظر كرده اند كه یكی از آنها ادوارد براون است كه می گوید: مسلمانان ملاك تمدنی بودند و در میان همه دانشمندان تمدن اسلامی، ایرانیان نقش درجه یك داشتند و اگر سهم ایرانیان را در تولید علم دوره تمدن اسلامی از مجموعه تمدنی آن دوره خارج كنید آن گاه زیباترین بخش آن را حذف كرده اید.

وی با بیان اینكه ایران اسلامی پرچمدار تحول علمی در دنیای جدید خواهد بود، گفت: سهم ما اكنون در تولید علم جهانی در بخش های مختلف بیش از یك و دو دهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: كارهای تمدنی ارزشمندی در دهه اخیر در كشور صورت گرفته و این موج ادامه نهضت نرم افزاری است كه رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاكید فراوان دارند.

وی با بیان اینكه بدون نشان دادن كارهای تمدنی به نسل جوان نمی توان دست به انجام فعالیت های ریشه دار زد، افزود: كشورهایی كه هویت جدی ندارند به طور تصنعی هم كه شده سعی در هویت سازی دارند.

مخبردزفولی ادامه داد: این در حالی است كه كشور ما دارای هویت است اما كسانی كه بتوانند در این راه گام بردارند، بسیار اندك هستند.

وی افزود: پرداختن به این مقوله در دهه های اخیر در كشور مورد توجه قرار گرفته و اكنون در كتاب های دوره های راهنمایی و متوسطه یكی از مفاخر تمدنی ایران و حوادث تاریخ ایران و اسلام به دانش آموزان معرفی می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه اكنون چهار دانشكده طب سنتی در كشور مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: عده ای از متخصصان علوم پزشكی در ابتدا باور نداشتند كه طب سنتی بتواند تا این اندازه پیشرفت كند اما اكنون این مساله را پذیرفته اند.

وی افزود: اكنون دانشجوی دوره های تخصصی از سوی دانشكده های طب سنتی پذیرش می شود و ما در زمینه تنوع گیاهان دارویی در ردیف چهارم در دنیا قرار داریم.

مراسم رونمایی از كتاب 'ذخیره خوارزمشاهی' نوشته 'سید اسماعیل جرجانی' كه به كوشش 'حسن تاج بخش' ترمیم و با همت شورای عالی انقلاب فرهنگی چاپ شده، امروز با حضور مسوولان در دانشگاه تهران رونمایی شد.

فراهنگ 1883**1588





:: برچسب‌ها: استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 475
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: